Hvor der er vilje, er der en vej
DK EN

EN UBALANCE I DEN KINESISKE OG AMERIKANSKE SAMHANDEL MEDFØRER UHØRT SITUATION I DEN INTERNATIONALE SØFRAGT

USA er verdens største økonomi og Danmarks tredjestørste eksportmarked.

I forhold til mange af Europas økonomier har USA de seneste år oplevet en højere vækst, godt understøttet af en voksende befolkning og et glimrende forretningsklima for innovative virksomheder. Faktisk er dansk eksport til – og import fra – USA fordoblet siden 2013. Så langt så godt. Men vi må endnu engang sande, hvor afgørende de internationale forhold er for danske virksomheder. Herunder handelskrigen imellem USA og Kina.

Handelskrigen brød officielt ud i sommeren 2018, hvor USA og Kina lagde ekstra told på hinandens varer, og området har været et tema i hele Donald Trumps embedsperiode. De indgåede handelsaftaler i januar 2020 de to lande i mellem har endnu ikke medført balance i samhandlen - og det amerikanske forbrug er, på trods af Covid-19 situationen, fortsat enormt.

Verdens største økonomi, er drevet af den amerikanske forbruger. Det private forbrug udgør 67 pct. af det amerikanske BNP i 2020 – i Danmark udgør det private forbrug 46 pct af BNP.

 

Situationen på søen

På trods af coronakrisen er der igen kommet gang i efterspørgslen på kinesiske varer, og det har ført til et voldsomt hop i efterspørgslen på containerfragt ud af Kina, specielt til USA.
Shanghai Containerized Freight Index, som måler priserne på containerfragt ud af Kina, satte fredag den 6. november 2020 rekord med en spotrate fra Shanghai til Los Angeles på 3871 dollar. 

Og på grund af den nævnte ubalance i samhandlen mellem USA og Kina er der for øjeblikket en hel enorm ophobning af containere i USA, med container-mangler i Kina til følge. Container-manglen skubber søfragts raterne op i højeste niveau siden 2009.

Og i øjeblikket giver det bedre mening at sejle tomme containere til Asien end at vente på, at de bliver fyldt med varer fra USA til Kina. Manglen på ledige containere er ikke ny, det har været et hedt emne de seneste måneder.

Et andet aspekt er, at der bliver kasseret ca. 4 mio. gamle containere årligt – på grund af skader o.lign – og kun produceres ca. 3,6 mio. nye. Og at hæve produktionen af containere mener man, vil tage 6-12 måneder.

 

Pres på skibene og havnene

Det enorme pres på kapaciteten på søfragt verden over, oplever man desværre også i havnene worldwide.

I flere havne har man, på grund af Covid-19, nedgang i manpower og mangel på arbejdskraft. Og restriktioner generelt i havnene betyder, at skibene ligger længere tid end normalt ved kaj.

Derudover oplever vi for øjeblikket ”blank sailings”. Rederierne trækker skibe ud af den normale rotation, som medfører ekstra pres på de resterende skibe, der sejler.

-Så alt i alt en helt ekstraordinær situation i den international søfragt lige nu, fortæller Troels Zenner, Seafreight Procurement Manager hos ALPI, og fortsætter – mange mener og forventer, at godsmængden vil fortsætte på et højt niveau, samt at de nuværende konditioner og udfordringer ikke ændrer sig på denne side af Chinese New Year (februar 2021).

- Heldigvis får vi hver dag gods ud at sejle. Det kræver meget hands on, stram planlægning og tæt dialog med kunder og rederier. Og så er det naturligvis nødvendigt, at alle forstår og indstiller sig på den noget uhørte aktuelle situation, slutter Troels Zenner.